مدیریت نگهداری و تعمیرات (MTC)

گروه محصول مدیریت نگهداری و تعمیرات، به عنوان یکی از رئوس نگهداری پایداری عملکرد دارایی‌های فیزیکی سازمان، امکان دسترسی سریع به اطلاعات و وضعیت تجهیزات (در ارتباط با لایه اتوماسیون صنعتی) و پاسخگویی سریع به وضعیت عملیاتی آنها را ایجاد می‌کند. همچنین با امکان تعریف شناسنامه تجهیزات، برنامه های نگهداری پیشگیرانه (PM)، نگهداری مبتنی بر شرایط (CBM)، مدیریت توقفات موجب کاهش فرسایش تجهیزات و افزایش بهره وری و فابلیت اطمینان آنها می‌شود.

مدیریت نگهداری و تعمیرات

محصول مدیریت نگهداری و تعمیرات، امکان برنامه‌ریزی و یادآوری به‌موقع برای نحوه صحیح نگهداری و تعمیر اقلام را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند.

این محصول با کمک به سازمان‌ها در زمینه بهبود نگهداری و استفاده از اقلام سالم سبب کاهش هزینه تعمیرات می‌شود.

 

چرا باید از مدیریت نگهداری و تعمیرات استفاده کنیم؟

  • افزایش عمر مفید دارایی‌ها
  • کاهش زمان خرابی
  • استانداردسازی قوانین در نگهداری از دستگاه‌ها
  • ایجاد تاریخچه از خرابی‌ها و تعمیرات دستگاه
  • بررسی رعایت قوانین در نحوه نگهداری دارایی‌ها از سوی کارکنان
  • مدیریت بهتر هزینه‌ها
  • برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی و کارکنان مربوط به تعمیرات

 

فرایندهای کسب‌وکاری این محصول به شرح زیر است:

پیکربندی نگهداری و تعمیرات
این فرایند کاری به نحوی تنظیم شده است تا تمام ویژگی‌هایی که یک سازمان به آن نیاز دارد، قابل تعریف با جزئیات آنها باشد. مانند ابزارها، ارتباط داده‌های خرابی، الگوی چک لیست، الگوی دستور کار، الگوی فعالیت، تعریف و ویرایش سایت، نگهداری و تعمیرات، تنظیمات نگهداری و تعمیرات، حلقه پیشگیرانه نگهداری و تعمیرات، خرابی، داده طبقه خرابی، طبقه بندی خرابی، علت توقف تجهیز، قلم تجهیز، گروه قلم تجهیز، مرکز خدمت نگهداری تعمیرات و مرکز کاری نگهداری تعمیرات.

برنامه زمان‌بندی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
پیشگیری بهتر از درمان است و فرایند برنامه زمان‌بندی پیشگیرانه نیز به همین منظور طراحی شده است. این برنامه دارای ویژگی‌هایی نظیر بررسی قوانین و به‌روزرسانیلاگ زمانبندی پیشگیرانه، پیش‌بینی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، تعریف یا ویرایش برنامه پیشگیرانه، تعیین شرایط برنامه‌ریزی، تغییر وضعیت برنامه زمان‌بندی، تمدید دوره موثر و نیاز به برنامه زمان‌بندی پیشگیرانه است.

به‌روزرسانی تجهیز
امکان ثبت و به‌روزرسانی تمام تجهیزات در دو فرایند کسب‌وکاری ثبت و به‌روزرسانی تجهیز لحاظ شده است.

ساختار موقعیت مکانی
برای مواقعی که نیاز است تا موقعیت مکانی نیز مشخص شود، فرایند کسب‌وکاری ساختار موقعیت مکانی طراحی شده است تا با واردکردن اطلاعات برای اقلامی که ثبت موقعیت مکانی برای آن‌ها اهمیت دارد، برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده دقیق و بهتر انجام شود.

درخواست خدمت
در این فرایند کاری علاوه بر امکان ثبت درخواست برای رفع خرابی یا بازدید، امکان به‌روزرسانی وضعیت درخواست و کارهای انجام شده بر روی آن نیز وجود خواهد داشت.

مدیریت زمان توقفات
به منظور محاسبه زمان توقف هر دستگاه، فرایند کاری زمان توقفات با ویژگی‌هایی مانند تایید توقفات برنامه‌ریزی شده، تشخیص دلایل توقفات، تایید دلایل واقعی توقفات، تعریف قوانین و روابط وضعیت، تعریف گروه و وضعیت مرتبط، تعریف وضعیت‌های گروه، تعیین شرایط برنامه‌ریزی توقفات، تعیین شرایط تحلیل توقفات، ثبت پیش‌نویس برنامه توقفات، ثبت توقفات واقعی و ذخیره توقف انجام می‌شود.

مدیریت هشدار تجهیزات
به منظور مشخص‌کردن تمام مواردی که باید به‌صورت هشدار در رابطه با نگهداری و تعمیرات تجهیزات اعلام شود، فرایند کسب‌وکاری هشدار برای تجهیزات در اختیار سازمان ها قرار می‌گیرد.

دستور کار نگهداری و تعمیرات
به منظور استانداردسازی نحوه نگهداری از تجهیزات، تمام فعالیت‌های لازم برای بهبود عملکرد تجهیزات که در رابطه با تعمیرات و نگهداری می‌بایست صورت پذیرد، در این فرایند امکان‌پذیر است. تعدادی از ویژگی‌های این فرایند عبارت است از: افزودن فعالیت و قلم، انتخاب برای زمان‌بندی مجدد، انتخاب برای محاسبه وزن، ایجاد یا ویرایش دستور کار، بررسی زمان قابل تحویل اقلام، به‌روزرسانی دستور کار، درخواست خدمت، پیش‌فرض برای ایجاد دستور کار، تحلیل خرابی، تصمیم‌گیری پرمیت، تغییر وضعیت دستور کار، ثبت مقادیر خوانده شده متر تجهیزات، جستجوی تحلیل خرابی، جست‌وجوی دستور کار، جست‌وجوی دستور کارهای در انتظار، دستور کار اضطراری، ذخیره دستور کار، لغو دستور کار و شرایط تخصیص منابع.

نگهداری و تعمیرات پیش‌بینی‌شده
به‌منظور پیش‌بینی هزینه‌ها و در صورت امکان کاهش هزینه‌های شرکت، به‌منظور برنامه‌ریزی بهتر برای سازمان‌ها، فرایند نگهداری و تعمیرات پیش‌بینی‌شده در محصول تعمیرات و نگهداری فنارپی در نظر گرفته شده است.

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط
در صورتی که شرایط نگهداری و تعمیرات برای دستگاه‌ها متفاوت باشد یا شرایط خاص نگهداری امکان بروز آسیب به دستگاه‌ها را ایجاد کند، سازمان‌ها با استفاده از این فرایند می‌توانند نحوه نگهداری و تعمیرات برای هر قلم را بر حسب شرایط نگهداری آنها مشخص کنند.

رابط فنیتورینگ

وظیفه محصول رابط فنیتورینگ (یا فناپ مانیتورینگ)، انتقال با کیفیت و مطمئن داده‌ها از لایه فنارپی به لایه‌های پایین تر از جمله MES و SCADA است که منطبق بر استاندارد ISA و سازگار با نمونه محصولات توسعه داده شده در فناپ (فنیتورینگ) است.

پلتفرم فنیتورینگ، خدمات مورد نیاز‌ در ‌حوزه اتوماسیون صنعتی را ارائه می‌کند. پلتفرم فنیتورینگ با توجه به پشتیبانی از ‌فناوری‌های روز‌ دنیا، امکان مدیریت و ذخیره داده‫ها را در حجم وسیع و‌ با امنیت بالا امکان‌‌پذیر کرده است که بر ‌اساس نیازهای روز‌ صنایع مختلف و‌ با اتکا به دانش بومی‌نسل‌ جدید، بهره‌مندی از فناوری در ‌حوزه اتوماسیون صنعتی را فراهم می‌کند.

«فنیتورنیگ» محصولی برخط در اتوماسیون صنعتی است که با هدف برقراری ارتباط ایمن با سیستم‌های کنترل لایه یک و دریافت، ذخیره و انتقال بلادرنگ اطلاعات به سطوح بالاتر، طراحی و بر اساس استاندارد OPC ارائه شده است. تمام سرویس‌های فنیتورینگ با سازگاری کامل با فناوری‌های روز دنیا توسعه داده شده و با استانداردهای ISA99 و IEC61850 تطابق دارد.

به منظور تنوع در پیاده‌سازی و کاربردهای متنوع محصولات فنیتورینگ، این پلتفرم به صورت ماژولار طراحی و توسعه داده شده است تا کاربران نهایی با توجه به نیازمندی خود در صنعتريال قادر به انتخاب و استقرار هر یک از محصولات و سرویس‌ها باشند. برای این منظور فنیتورنیگ هشت محصول زیر را معرفی می‌کند که بخش عظیمی از نیاز صنعت در حوزه مانیتورنیگ را پوشش می‌دهد.

همچنین فنیتورنیگ با نگاه به انقلاب صنعتی چهارم تلاش می‌کند محصولاتی منطبق بر مفاهیم انقلاب صنعتی نسل چهارم ارائه کند که بر پایه اینترنت اشیا بنا نهاده شده است. برای همین در طراحی و توسعه محصولات به اهداف و پروتکل‌های انقلاب صنعتی نسل چهارم اهمیت ویژه داده شده است. همچنین حرکت بر لبه فناوری در توسعه این محصول امکان به‌روز شدن این محصول با فناوری‌های روز دنیا را فراهم کرده است.

یکی دیگر از اهداف طراحی فنیتورینگ به صورت ماژولار، کاهش هزینه پیاده‌سازی سیستم است. به این شکل که پیاده‌سازی سرور‌ها، متناسب با سرویس‌های ارائه شده و نصب شده طراحی می‌شود. لذا از صرف هزینه زیاد برای نصب و راه‌اندازی سرورها با مقدار زیاد منابع جلوگیری می‌شود.

فنیتورینگ، پلتفرمی مبتنی بر وب است. لذا برای دستیابی به محصولات فنیتورینگ کافیست به یک مرورگر دسترسی داشته باشید. همچنین طراحی اپلیکیشن‌های موبایل نیز از مزیت‌های این پلتفرم است که دسترسی آسان و راه‌اندازی سیستم با حداقل نیازمندی را برای کاربران فراهم می‌کند.

برای مشاهده مزایای فنیتورینگ پیشنهاد می‌کنیم روی مقاله مزیت‌های رقابتی فنیتورینگ کلیک کنید و درباره‌اش بیشتر بخوانید.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های فنیتورینگ:

 

  • خواندن داده‌ها و اطلاعات از کنترلر‌ها و سنسورها (reading service)

این سرویس برای ارتباط پلتفرم فنیتورنیگ با تجهیزات و دستگاه‌ها طراحی شده و توسعه یافته است. هدف آن تعریف درایورهای مورد نیاز هر یک از تجهیزات برای ایجاد ارتباط و همچنین ایجاد بافری برای نگهداری موقت داده‌ها و ارتباط و انتقال داده‌ها به دیگر سرویس‌هاست. در این سرویس امکان افزودن انواع درایورها به برندهای متنوع وجود دارد. این سرویس می‌تواند داده‌های تجهیزات و کنترلر‌ها را با سرعت قابل قبول بخواند و به سرویس‌های دیگر ارائه دهد. از مهم‌ترین مزایای این سرویس ایجاد محیطی امن و امکان ارتباط با محصولات دیگر است.

 

  • دیتا سرور مبتنی بر OPC

این سرویس در واقع زبان گفتمان نرم‌افزار‌های صنعتی با یکدیگر است. طراحی کلاینت سروری این سرویس، امکان ارتباط چند برنامه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین سازمان‌ها را قادر می‌سازد در صورت وجود سیستم‌ها و نرم‌افزارهای صنعتی (مانند نرم‌افزارهای مهندسی و اجرای تولید) به راحتی با آنها ارتباط برقرار کرده و داده مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ها را دریافت کنید.

 

  • انتقال و توزیع دیتا (Distributing service)

این محصول برای توزیع داده طراحی شده است. در صورتی که سازمان شما از سیستم‌های ERP استفاده کند و نیازمند دریافت اطلاعات از لایه‌های پایین‌تر هرم اتوماسیون صنعتی باشد یا از نرم‌افزارهای صنعتی استفاده می‌کنید که پروتکل ارتباطی آنها غیر از OPC است از این محصول می‌توانید برای انتقال و توزیع داده استفاده کنید.

دریافت اطلاعات و انتقال آنها به انجین‌های ERP و همچنین سازگاری کامل این سرویس با فنارپی، از ویژگی‌های فنیتورینگ است که می‌تواند داده‌های خوانده شده را بر اساس پروتکل‌هایی غیر از OPC مانند پروتکل صف ACTIVE MQ یا MQTT توزیع کند. این امر با توجه معماری سیستم در فنارپی توسعه داده شده است.

 

  • سیستم‌های اجرای تولید (MES)

این سیستم کار خود را با دریافت اطلاعات پایه نظیر ویژگی‌های محصول، BOM، اطلاعات خطوط تولید و … از سیستم ERP سازمان شروع می‌کند. نقطه ابتدایی MES، برنامه‌ریزی تولید آن است که سفارش تولید را به‌صورت کاملاً سیستمی منتشر و به خطوط تولید منتقل می‌کند. با شروع تولید، سیستم کنترل تولید در MES به ثبت اطلاعات مهم محصول (از طریق تجهیزات پرتابل یا رادیویی) پرداخته و ردیابی محصول در نقاط تعریف شده را میسر می‌کند. همچنین از طریق مکانیزم ثبت عیوب کیفی در MES می‌توان در کمترین زمان ممکن به محض کشف عیب، به صورت سیستمی از ادامه تولید جلوگیری کرد. از طرف دیگر سرپرست‌های تولید می‌توانند به صورت دیداری از طریق سیستم‌های مانیتورینگ SCADA از وضعیت تولید (نظیر راه‌اندازی یا توقف تولید) در هر لحظه مطلع شوند و اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین سیستم MES از طریق مکانیزم‌های کنترل کاربری، به سهولت مدیریت بر کاربران در اجرای درست هرگونه عملیات کنترلی کمک می‌کند.

از مزایای سیستم مدیریت اجرای تولید می‌توان موارد زیر را نام برد:
– ردیابی مواد از شروع تا پایان فرایند تولید
– بهبود راندمان تجهیزات و کاهش زمان توقف
– انطباق فرایندهای تولیدی با استاندارد ISA95
– امکان تصمیم‌گیری بهتر در سطح سازمان با داده‌های واقعی خط تولید

 

  • پنل مدیریت هشدار

«پنل مدیریت هشدار» از دیگر محصولات فنیتورینگ است که به عنوان یک کلاینت برای سیستم عمل می‌کند. این پنل ابزاری برای ایجاد و نمایش هشدارهای تعریف شده از سوی کاربر است.

– مزایای سیستم مدیریت هشدار شامل موارد زیر است:
– امکان استفاده نامحدود از تگ‌ها و تعریف کاربران
– تجزیه و تحلیل و گزارش جامع در مورد هشدارها و اقدامات کاربران
– پلتفرم یکپارچه برای نمایش سیستم‌های هشدار و سیستم‌های MES و HMI
– طراحی و توسعه سیستم با استانداردهای روز در حوزه فناوری اطلاعات مانندMQTT  و  OPC UA
– پیاده‌سازی و راه‌اندازی سریع سیستم

 

  • رابط انسان و ماشین (HMI)

یک رابط کاربری است که امکان ارتباط اشخاص با ماشین یا دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. HMI در صنعت ابزاری است که قابلیت نمایش گرافیکی دوبعدی و سه‌بعدی تجهیزات صنعتی، نمایش اطلاعات و تغییرات را دارد.

– در محیط‌های صنعتی، HMI‌‌ها می‌توانند برای موارد زیر استفاده شوند:
– نمایش بصری داده‌ها
– پیگیری زمان تولید، روندها و برچسب‌ها
– نظارت بر شاخص‌های عملکرد (KPIها)
– نظارت بر ورودی و خروجی دستگاه

 

  • هشدار و رخداد (Alarm & Event service)

ایجاد و تعریف هشدار و رویداد‌ها در سیستم و نمایش هشدار‌ها و رویداد‌ها برای کاربران، ایجاد و تعریف آگاه‌سازی و نحوه آگاه‌سازی کاربران و همچنین روش‌های تصدیق هشدار‌ها و گروه‌بندی و طبقه‌بندی هشدارها از ویژگی‌های این محصول است. همچنین این محصول بر اساس وضعیت‌های تعریف شده برای هشدار می‌تواند روند تغییر وضعیت یک هشدار را ذخیره و به کاربران نمایش دهد.

 

  • گزارش ساز

ماژول گزارش‌ساز، ایجاد گزارش‌های حرفه‌ای را با کتابخانه‌ای غنی از ابزارها از جمله تصاویر، نمودارها و جداول آسان می‌کند. ماژول گزارش‌ساز به شما امکان می‌دهد گزارش‌های سفارشی خود را بر اساس یک برنامه تهیه کنید.

برنامه زمان‌بندی گزارش، امکان تولید گزارش خودکار و توزیع خودکار را نیز فراهم می‌کند. همچنین سازمان‌ها از طریق زمان اجرای مبتنی بر وب به‌صورت لحظه‌ای و از هر مکانی بر اساس دسترسی‌های تعریف شده کاربران امکان مشاهده گزارش‌ها را دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در فناپ زیرساخت تماس بگیرید.