مدیریت بازرگانی (CMG)

گروه محصول مدیریت بازرگانی، محصولات خرید، فروش و مدیریت ارتباط با ذی‌نفعان را شامل می‌شود. مدیریت فروش و قیمت گذاری، زنجیره ای کامل از فرآیندهای بازاریابی، فروش و ارتباط با مشتری را به صورت جامع در اختیار مشتری قرار خواهد داد. در این محصول مدل های فروش متنوع پیش بینی شده است و ماژول های مختلف این سیستم مدیریت زنجیره فروش را میسر خواهد کرد. ارتباط پیوسته و مستمر با مشتریان و تامین‌کنندگان از جمله امکانات گروه محصول مدیریت بازرگانی است که به صورتی متمایز، در زمینه ارتباط با ذی‌نفعان سازمان اثربخش خواهد بود. یکی دیگر از حوزه‌های تحت پوشش گروه محصول مدیریت بازرگانی، محصول مدیریت خرید است، این محصول با زنجیره‌ای از فرایندها، مراحل کامل تامین کالا و خدمات و پیچیدگی‎ها و استثنائات رایج در این حوزه را شامل می‌شود.

گروه محصول مدیریت بازرگانی به صورت بهینه و مبتنی بر نیاز سازمان‌های بزرگ، به طور یکپارچه با فرایندهای کنترل موجودی، سفارشات، حسابداری و خزانه داری در تعامل است.

مدیریت ارتباط با ذینفعان

نتیجه موفقیت عملکرد هر سازمان در بهبود رضایتمندی مشتریان خود، به حفظ مشتریان قبلی و افزایش تعداد مشتریان جدید منجر می‌شود. از این رو استفاده از نرم‌افزارهایی که امکان بررسی رفتار مشتریان و ثبت اطلاعات آن‌ها را داشته باشد در طول دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است.

چرا باید از سیستم مدیریت ارتباط با ذینفعان استفاده کنیم؟

برخی از ویژگی‌هایی که شرکت‌ها را به استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با ذینفعان(XRM)  ملزم می‌کند، شامل موارد زیر است:

  • شناخت بهتر مشتریان
  • تقسیم‌بندی بهتر محصولات و تیم‌های فروش
  • حفظ بهتر مشتریان
  • پیش‌بینی بهتر نیازهای مشتریان و بررسی امکان رفع نیازهای آن‌ها
  • شناخت بهتر رقبا و محصولات آن‌ها
  • امکان توسعه بهتر محصولات با شرایط بازار

فنارپی با طراحی و توسعه محصول مدیریت ارتباط با ذینفعان (XRM) نیازهای سازمان‌ها را در رابطه با بهره‌مندی از یک سیستم ارتباط با مشتریان برطرف کرده است. همچنین با توجه به یکپارچگی سیستم برنامه‌ریزی یکپارچه فنارپی، به‌صورت لحظه‌ای می‌توانید از ارتباط میان سیستم‌های فروش، تولید، مالی و … با سیستم ارتباط با ذینفعان خود استفاده کنید.

محصول مدیریت ارتباط با ذینفعان (XRM) فنارپی، فرایندهای کسب‌وکاری زیر را برای ثبت و تحلیل اطلاعات مشتریان در غالب یک بستر یکپارچه استفاده کرده است:

  • مدیریت برنامه بازاریابی
  • مدیریت تحقیقات بازار
  • مدیریت پتانسیل فروش
  • تاریخچه ثبت وقایع مشتری
  • مدیریت بازدیدکنندگان
  • مدیریت توسعه محصولات جدید
  • مدیریت رقبا
  • مدیریت خدمات مشتریان
  • مدیریت نظرسنجی از مشتریان

مدیریت خرید

مدیریت خرید (PUR) سیستمی است که قوانین تأیید سفارش را ایجاد کرده و امکان تسریع در تأیید و سفارش را برای دریافت به موقع موجودی اقلام مورد نیاز فراهم می‌کند. این یعنی مدیریت خرید به ساده‌سازی فرایند خرید و کنترل موجودی یک سازمان برای کارایی بیشتر و هزینه های کمتر کمک می‌کند.

اهمیت سیستم مدیریت خرید

مدیریت خرید را می‌توان از منظر موارد زیر، از دغدغه‌های همیشگی مدیران سازمان‌ها دانست:

  • زمان خرید به موقع باشد.
  • میزان خرید بر اساس نیاز واقعی باشد.
  • پرداخت‌ها در بهترین زمان انجام شود.
  • موارد کیفی محصولات به درستی بررسی شود.
  • از امکان بروز هرگونه خطای مالی جلوگیری شود.

فنارپی با در نظر گرفتن تمام موارد اشاره شده، محصول مدیریت خرید را برای ایجاد ارتباط یکپارچه با تمام محصولات ارائه کرده است. با استفاده از محصول مدیریت خرید، علاوه بر بهره‌مندی از مزایای یک سیستم برنامه‌ریزی یکپارچه اطلاعاتی(ERP)  امکان پوشش دغدغه‌های مهم خود را – که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم – در مدیریت خرید خواهید داشت.

محصول مدیریت خرید، از گروه محصول مدیریت بازرگانی فنارپی به منظور پوشش تمام نیازهای سازمان‌ها، بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته از فرایندهای زیر استفاده کرده است:

  • پیکربندی خرید

در فرایند کسب‌وکاری پیکربندی خرید، سازمان شما می‌تواند همه اطلاعاتی را ثبت کند که به تعریف و ویرایش نیاز دارد. این فرایند دارای ویژگی‌هایی از قبیل اطلاعات خرید، تعریف عوامل قیمت‌گذاری، پیش‌نویس استعلام، تعریف اطلاعات تامین‌کنندگان کالا، تعریف تامین‌کننده، تعریف تیم خرید، تعریف روش پرداخت، تعریف روش تأمین، تعریف روش حمل، تعریف گروه تامین‌کننده، تعریف گروه کالا، تعریف نوع سفارش خرید، دپارتمان خرید، شرایط استعلام، طبقه عامل قیمت‌گذاری و علت برگشت از خرید است.

  • صدور فاکتور

در صورتی که سفارش‌های شما به مرحله صدور فاکتور برسد، کارشناسان سازمان با استفاده از این ویژگی فاکتور را به‌صورت سیستمی صادر می‌کنند که با توجه به یکپارچگی سیستم می‌توان تمام ارتباط‌ها را – از سفارش و تاییدهای لازم تا صدور فاکتور – تحت نظر گرفت.

  • پیش‌بینی خرید

با استفاده از سیستم جامع برنامه‌ریزی سازمانی فناپ، می‌توانید نسبت به جمع‌آوری نیازهای خود و در نتیجه پیش‌بینی خود در فواصل زمانی مختلف برای اقلام مورد نیاز بپردازید.

  • فرایند استقراری سفارش خرید

تمام ویژگی‌هایی که برای استقرار یک نرم‌افزار خرید و ارتباط بین ویژگی‌های مختلف وجود دارد در این فرایند کسب‌وکاری انجام می‌شود.

  • درخواست خرید

در این مرحله از فرایند خرید، امکان تخصیص دپارتمان‌های خرید را به درخواست‌های مربوطه از سوی مدیران و افراد مسئول خواهید داشت.

  • سفارش خرید

پس از تبدیل صدور درخواست خرید، در صورت تایید درخواست‌ها، سفارش‌ها برای انجام مراحل خرید انجام می‌شود.

  • ارزیابی تامین‌کنندگان

از مزایای سیستم مدیریت خرید فنارپی، در اختیار داشتن اطلاعات خریدهای گذشته و در نتیجه امکان بررسی فروشندگان آنهاست. با ارزیابی محصولات یا خدمات ارائه شده از سوی تأمین‌کنندگان، می‌توانید آنها را حذف، تعدیل یا الویت‌بندی کنید.

  • افزودن پیش پرداخت به سفارش خرید

در صورتی که سفارش‌های خرید به پیش پرداخت نیاز داشته باشد، در این فرایند کسب‌وکاری می‌توانید میزان و شرایط آن را در هر سفارش مشخص کنید.

  • افزودن خدمات جانبی

در مواقعی که علاوه بر خرید محصول، به خرید خدماتی مانند نصب، راه‌اندازی یا بازدید نیاز باشد، می‌توان در فرایند افزودن خدمات جانبی به‌صورت جداگانه موارد را ثبت کرد.

  • فاکتور هزینه‌ای

در مواردی که به صدور فاکتور هزینه‌ای نیز نیاز باشد، سازمان‌ها می‌توانند از فرایند مخصوص به خود آن استفاده کنند.

  • فاکتور خدمات جانبی و تجمیعی

در سیستم مدیریت خرید می‌توان فاکتورها را به صورت تجمیعی یا جداگانه نیز صادر کرد.

  • برگشت از خرید

در مواردی که می‌بایست اقلام خریداری شده برگشت داده شود، این امکان با ثبت عطف به اسناد خرید میسر است.

  • فاکتور اصلاحی

اگر سازمان به هر علتی به اصلاح یک فاکتور نیاز داشته باشد، فرایند مذکور با مشخص‌کردن افرادی که دسترسی‌های لازم به آن را می‌توانند داشته باشند امکان‌پذیر است.

مدیریت فروش و قیمت‌گذاری

با توجه به اینکه شناخت افراد خارج از سازمان از هر سازمانی بیش از هر چیز متاثر از محصول یا خدمتی است که به مخاطبان فروخته می‌شود، عملکرد فروش سبب تصویرسازی مشتریان از آن سازمان می‌شود. همچنین با توجه به این مسئله مهم که ورودی هر شرکتی (درآمد) از قسمت فروش است، می‌توان گفت نتیجه خوب یا بد بودن هر تصمیمی در سازمان، در واحد فروش جلوه خواهد کرد. بنابراین با در نظر گرفتن ویژگی‌های واحد فروش در زمینه تغییرات و پیچیدگی‌های روز افزون کسب‌وکارها، فنارپی محصول مدیریت فروش و قیمت گذاری را به‌عنوان یکی از محصولات گروه محصول مدیریت بازرگانی با توجه به آخرین روش‌های موجود توسعه داده است.

چرا باید از سیستم مدیریت فروش استفاده کنیم؟

از مهم ترین مزایای این سیستم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • پیش‌بینی فروش دقیق‌تر
  • بهبود عملکرد تیم فروش با ارزیابی تمام جوانب کار
  • افزایش هماهنگی واحد فروش با سایر واحد‌های سازمان
  • انعطاف‌پذیری بهتر در تخصیص شرایط و قیمت‌گذاری فروش
  • تحلیل بهتر محصولات
  • شفافیت بیشتر بین واحد‌های فروش و مالی

محصول مدیریت فروش و قیمت گذاری در ERP شرکت فناپ زیر ساخت دارای فرایند‌های کسب‌وکاری زیر است:

  • اطلاعات پایه
    به منظور امکان تعریف تمام ویژگی‌ها و عواملی که در یک سازمان موثر است، سازمان شما امکان تعریف ویژگی‌هایی مانند تخصیص واحد سازمانی و نقش آن‌ها، تعریف شخص و سازمان، تعریف قلم فروش، تعریف گروه محصول، تعریف مشتری، تعریف نوع برای درخت اقلام فروش، تعریف و ویرایش اطلاعات اعضای سایت فروش، تعریف و ویرایش انواع طرف فروش، تعریف و ویرایش بازار هدف، تعریف و ویرایش تقسیم‌بندی جغرافیایی، تعریف و ویرایش سایت فروش، تعریف و ویرایش شخص ارتباطی، تعریف و ویرایش شرایط تغییر کمیسیون، تعریف و ویرایش صنعت، تعریف و ویرایش گروه مشتری، تعریف و ویرایش نحوه فروش، تعریف و ویرایش ویژگی‌های مشتریان، تعریف و ویرایش واحد سازمانی و ویرایش شخص و سازمان خواهد داشت.
  • استعلام محصول
    به منظور تسریع در امکان فروش یا شرایط یک محصول، فرایند کاری استعلام محصولات نیز در محصول مدیریت فروش فنارپی در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به یکپارچگی سیستم امکان مشاهده نتایج استعلام کارشناسان یا افراد مربوطه در کمترین زمان ممکن میسر است.
  • برنامه‌ریزی فروش
    برنامه‌ریزی به منظور شناخت پتانسیل و داشتن طرحی که بتواند بین تولید و فروش، هزینه‌ها و درآمدها، منابع و نقاط ضعف تعادل منطقی را برقرار کند، به‌عنوان فرایند کسب‌وکاری مهمی در نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی فناپ زیرساخت در نظر گرفته شده است.
  • ارزیابی فروش
    برای بررسی عملکرد تیم فروش و اهمیتی که این ارزیابی برای هر سازمانی دارد، فرایند ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. در این فرایند مدیران می‌توانند نتیجه تصمیم‌های خود یا عملکرد تیم‌های فروش را – که به موفقیت یا شکست منجر می‌شود – مشاهده و تحلیل کنند.
  • توافق تهاتری
    با توجه به تغییراتی که به صورت سریع در کسب‌وکار‌ها و نحوه فروش رخ می‌دهد و با در نظر گرفتن اهمیت شفافیت فرایند‌های مالی، فرایند توافق تهاتری نیز به منظور تسریع امور در فروش محصولات یا خدمات و همچنین جلوگیری از بروز هر گونه اشتباه در فرایند‌های مالی، در محصول فروش (Sales management) در نظر گرفته شده است.
  • فروش دارایی
    با گذشت زمان ممکن است سازمان‌ها به فروش برخی از دارایی‌های خود مانند زمین، کارخانه، دفاتر، لوازم اداری و دستگاه‌های صنعتی خود نیاز داشته باشند. واضح است که فروش چنین اقلامی با فروش محصولات بسیار متفاوت است. فرایند فروش دارایی در نرم‌افزار فنارپی به دلیل رفع هر گونه تداخل در فرایند‌ها، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که می‌تواند به زیان سازمان‌ها باشد در نظر گرفته شده است.
  • فروش محصول
    خروجی عملکرد سازمان‌ها و تمام زحمت‌های آنها در فروش محصول یا خدمت آماده فروش آن‌ها جلوه می‌کند. ویژگی‌های فرایند فروش محصول در فنارپی شامل ثبت سفارش فروش، ابطال دستور تحویل، انتخاب سفارش برای کنترل وصول شرایط مالی، بررسی سطح تایید، تصمیم‌گیری مدیر برای عدم تحقق شرایط مالی، ثبت تعهد تحویل و شرایط مالی و غیرمالی، ثبت شرایط مالی به عنوان پیش دریافت جدید، چاپ پیش فاکتور، کنترل وجود شرایط مالی و غیر مالی، کنترل وصول شرایط مالی و غیرمالی و نهایی‌کردن نتیجه پیشنهاد قیمت است.
  • برگشت از فروش
    یکی از مشکلات مهم سازمان‌ها در زمینه برگشت از فروش و نحوه عطف سند‌های مربوطه در رابطه با مشخص‌کردن کالای برگشتی به سند مربوط به همان کالا در زمان فروش است. سازمان‌ها با در اختیار داشتن نرم‌افزار فنارپی، می‌توانند نسبت به انجام محاسبات مالی یا قراردادی کالاهای برگشتی خود مطمئن شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در فناپ زیرساخت تماس بگیرید.